Oszustwa w Internecie są poważnym problemem, który dotyka coraz większej części społeczeństwa. Na skutek nieuczciwych działań przestępców dochodzi do nieautoryzowanych transakcji płatniczych, a ofiary często tracą oszczędności swojego życia. Należy pamiętać, że paść ofiarą oszustwa może każdy – niezależnie od wieku czy wykształcenia. Ty również możesz zostać oszukany, dlatego ważne jest, aby zawsze zachowywać odpowiednią czujność.
Z naszego doświadczenia wynika, że najczęstsze sposoby wyłudzeń przez oszustów to:
Jedną z najpopularniejszych form oszustwa to ta, w której oszuści podszywają się pod różnego rodzaju instytucje, takie jak banki, domy maklerskie, a nawet policję! Oszuści mogą wysyłać fałszywe e-maile, wiadomości SMS, a nawet tworzyć fałszywe strony internetowe, które wyglądają jak oryginalne witryny. Często oszuści telefonują do swoich potencjalnych ofiar, a na naszych ekranach smartfonów pojawia się np. nazwa banku, w którym posiadamy swoje rachunki bankowe. Przestępcy podszywają się nawet pod rodzinę i znajomych wskazując, że wydarzył się wypadek, w związku z czym niezbędne jest podjęcie przez nas szybkich działań.
Przestępcy coraz częściej wykorzystują legalnie wykupione reklamy online do promowania fałszywych ofert inwestycyjnych. Użytkownicy są kuszeni obietnicą wysokich zysków, jednak po wpłacie środków na „inwestycję” tracą swoje pieniądze. Jest to szczególnie skuteczna metoda, ponieważ reklamy wydają się pochodzić z wiarygodnych źródeł. W takich sytuacjach często zdarza się, że oprócz utraconych środków, przestępca zaciąga również pożyczki i kredyty na dane swojej ofiary, wypłaca środki z banku, a ofiara pozostaje wyłącznie z wielotysięcznym długiem względem banku.
Często może nam się wydawać, że NAS TO NIE DOTYCZY, bo przecież nie damy się „złapać” na te metody. Nic bardziej mylnego. Oszuści wykazują się dużymi umiejętnościami manipulacji, wywołują strach po stronie swoich potencjalnych ofiar, a jednocześnie oferują swoją pomoc – jak się jednak okazuje, jedynie pozorną pomoc. Przestępcy celem wyłudzenia środków z naszych rachunków bankowych często wskazują, że „właśnie ktoś próbuje nas okraść”, a my, aby ochronić nasze oszczędności, wykonujemy polecenia oszustów, które przed tą kradzieżą mają nas ochronić. Oszuści w takich przypadkach często działają szybko i naciskają na ofiarę, wywołując w niej presję, aby nie miała czasu na przemyślenie sytuacji i zauważenie, że właśnie ktoś nią manipuluje w celu wyłudzenia Twoich pieniędzy.
Nieautoryzowane transakcje płatnicze mogą mieć poważne konsekwencje, ale dzięki świadomości zagrożeń i stosowaniu odpowiednich środków ostrożności można skutecznie ograniczyć ryzyko ich wystąpienia. Warto pamiętać, że w obecnych czasach oszuści posługują się sztuczną inteligencją, która pomaga im stworzyć wiarygodny wizerunek, np. poprzez zmianę głosu. Aby nie paść ofiarą oszustwa należy na przykład:
- unikać klikania w linki zawarte w wiadomościach SMS lub e-mail – często zawierają one wirusy, które pomagają oszustom w uzyskaniu dostępu do naszych danych,
- weryfikować tożsamość rozmówcy – większość Banków wprowadziło opcję zweryfikowania czy pracownik danego Banku próbował się z nami skontaktować,
- zwiększyć zabezpieczenia kont – korzystajmy z opcji dwuskładnikowego uwierzytelniania,
- chronić swoje dane osobowe – nikomu nigdy ich nie udostępniać,
- profilaktycznie monitorować wyciągi bankowe oraz wykonane transakcje – w ten sposób można szybko wykryć, że nastąpiła nieautoryzowana transakcja,
- nie instalować żadnych aplikacji na swoich laptopach czy telefonach na żądanie obcego rozmówcy.
Jeśli jednak padłeś ofiarą oszustwa, skontaktuj się z nami. Po przeanalizowaniu Twojej sprawy ocenimy, czy istnieje możliwość odzyskania utraconych przez Ciebie środków.
Padłeś ofiarą oszustwa? Skontaktuj się z nami:
kontakt@pogotowiebankowe.pl lub zadzwoń +48 91 817 18 88