Z Twojego konta bankowego zniknęły pieniądze? Ktoś do Ciebie zadzwonił z propozycją zyskownej inwestycji lub z informacją, że „właśnie z Twojego konta znikają środki pieniężne”, a finalnie okazało się, że było to oszustwo, na skutek którego utraciłeś swoje oszczędności? Dostałeś wiadomość, żeby przekierować paczkę kurierską, a później okazało się, że ktoś ukradł Twoje środki z karty kredytowej? Jeśli tak, to pamiętaj – możesz żądać od banku zwrotu wszystkich utraconych środków!
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, to banki są odpowiedzialne za nieautoryzowane transakcje i mają obowiązek zwrotu kwoty utraconych przez Ciebie środków do końca następnego dnia roboczego po zgłoszeniu. Wyjątkiem są jedynie dwie sytuacje: zgłoszenie konsumenta nastąpiło później niż 13 miesięcy od dnia dokonania spornej transakcji lub istnieje uzasadnione podejrzenie oszustwa ze strony konsumenta, o czym bank zawiadomił policję lub prokuraturę.
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął przeciwko niektórym bankom postępowania związane z naruszeniem praw konsumentów w sprawach nieautoryzowanych transakcji. Zarzuty względem banków dotyczą przykładowo braku zwrotu środków w terminie 1 dnia roboczego, bezpodstawne nieuwzględnianie reklamacji konsumentów czy nieuzasadnione wprowadzenie limitu możliwych transakcji.
Uwierzytelniona transakcja nie jest tożsama z autoryzowaną transakcją
Nawet jeśli pod wpływem manipulacji zalogowałeś się do swojej aplikacji bankowej bądź do serwisu transakcyjnego nie oznacza to, że transakcja została przez Ciebie autoryzowana.
UWAGA
Z naszego doświadczenia wynika, że banki niechętnie dokonują zwrotu kwot nieautoryzowanych transakcji, Najczęściej w sposób nieuzasadniony wskazując, że jako ofiara oszustwa autoryzowałeś transakcję, a zatem wyraziłeś zgodę na jej dokonanie. W zdecydowanej jednak większości przypadków, ofiary oszustw nawet nie wiedzą, że z ich konta znikają środki pieniężne. Banki zarzucają również osobom poszkodowanym, że te dopuściły się „rażącego niedbalstwa”. Pomimo takich odpowiedzi ze strony banku, NIE ZWLEKAJ! Biorąc pod uwagę obowiązujące przepisy, istnieje duże prawdopodobieństwo, że ODZYSKASZ SWOJE PIENIĄDZE.
Warto zgłosić się do doświadczonego radcy prawnego, który poprowadzi Cię przez ten proces i pomoże uniknąć niepotrzebnego stresu oraz niekorzystnego zakończenia sprawy. Z pomocą odpowiedniego pełnomocnika jesteś w stanie udowodnić, że padłeś ofiarą oszustwa, a to bank powinien zwrócić Ci wszystkie utracone pieniądze.
Najczęstsze metody wyłudzania pieniędzy:
- Fałszywe SMS: np. wiadomość od firmy kurierskiej z informacją o konieczności dopłaty do usługi „Dopłać 50 gr inaczej paczka wróci do nadawcy”. W wiadomości zawarty jest link do płatności, który w rzeczywistości może być dla wyłudzających przepustką do Twoich pieniędzy.
- Wyłudzenia skupiające się wokół sprzedaży internetowej: jeśli sprzedajesz coś za pośrednictwem popularnych platform sprzedażowych, oszuści mogą chcieć wykorzystać udostępnione tam przez Ciebie dane. Najczęściej dochodzi do kontaktu przez popularny komunikator, np. poprzez wiadomość typu „Jestem zainteresowany zakupem, przesyłam link do nadania etykiety wysyłkowej”.
- „Na okazję”: w przypadku tego oszustwa możemy otrzymać wiadomość o jakiejś wygranej. Aby odebrać wygraną zazwyczaj musimy uiścić „symboliczną opłatę” lub wejść w przesłany link i uzupełnić w nim swoje dane.
- Telefon od banku: jest to coraz częściej wybierana przez oszustów metoda na wyprowadzenie środków z kont bankowych. Oszuści posiadają już zaawansowane narzędzia do podszywania się pod numery telefonów instytucji bankowych. Co za tym idzie na ekranie telefonu może pojawić się nazwa banku co uwiarygodnia w nas poczucie, że osoba po drugiej stronie jest pracownikiem tej instytucji. Najczęściej opisywane mechanizmy przez poszkodowanych to podanie informacji o próbie włamania na konto, wyprowadzeniu środków lub podejrzanym przelewie co ma skutecznie zdezorientować posiadacza konta bankowego. Następnie oszuści mogą poprosić o zalogowanie się do aplikacji bankowej poprzez przesłany link, poprosić o pobranie podanej przez nich aplikacji lub wskazanie otrzymanego kodu autoryzacyjnego. Wszystko to ma doprowadzić do uzyskania dostępu do konta poszkodowanego i umożliwić wyprowadzenie z niego zgromadzonych środków.
- Wiadomości e-mail: Jedną z obieranych metod jest przesłanie wiadomości mailowej podając się np. za popularny portal streamingowy o treści „Twoja subskrypcja wygaśnie w ciągu 24h, uzupełnij dane do płatności aby nie stracić dostępu do swojego konta”. Taka wiadomość w większości przypadków również zawiera link przekierowujący nas do strony obsługiwanej przez oszustów.
- Telefon od policjanta: Ofiara może otrzymać telefon od oszusta podszywającego się pod policjanta, który informuje go o podejrzanej transakcji płatniczej. Prosząc o potwierdzenie skutecznie wyłudza kolejne dane uzyskując dostęp do konta poszkodowanego.
Pamiętaj, że jeśli padłeś ofiarą oszustwa bankowego, możesz się z nami niezwłocznie skontaktować!
Czy mam szansę wygrać spór z bankiem?
Każda sprawa wymaga indywidualnego podejścia i w taki właśnie sposób podchodzimy do naszych Klientów i ich problemów. Po przeprowadzeniu dokładnego wywiadu jesteśmy w stanie ustalić odpowiednią taktykę procesową, którą należy zastosować w Twojej sprawie i ocenić szanse na pomyślne zakończenie sporu z bankiem.
Wiemy jednak jedno, prawo stoi po stronie osób poszkodowanych, a w przypadku prawidłowo poprowadzonego postępowania jesteśmy w stanie osiągnąć sukces.
Sądy konsekwentnie stają po stronie poszkodowanych
wyrok Sądu Okręgowego w Łodzi z dnia 19 grudnia 2016 r. (III Ca 1402/16)
Po jej stronie [powódki] nie wystąpiły bowiem żadne uchybienia ani wadliwości za czym przemawia też jej szybka reakcja, sprowadzająca się do niezwłocznego powiadomienia banku i policji o „wyczyszczeniu” jej konta, co miało miejsce dnia 19 grudnia 2013 r., kiedy to powódka w historii rachunku zauważyła przelewy, których sama nie dokonywała”
wyrok Sądu Najwyższego z dnia 18 stycznia 2018 r. (V CSK 141/17)
Zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy z 2011 r. o usługach płatniczych, w drodze wyjątku od zasady określonej w art. 6 k.c., ciężar udowodnienia, że transakcja płatnicza była autoryzowana przez użytkownika lub że została wykonana prawidłowo, spoczywa na dostawcy tego użytkownika.
Według art. 45 ust. 2 u. o. u. p wykazanie przez dostawce zarejestrowanego użycia instrumentu płatniczego nie jest wystarczające do udowodnienia, że transakcja płatnicza została przez użytkownika zautoryzowana”
wyrok Sądu Okręgowego w Sieradzu z dnia 28 grudnia 2022 r. (I Ca 522/22)
Podsumowując, należy zgodzić się z Sądem Rejonowym, że choć powódka udostępniła dane logowania na skutek niezachowania niezbędnych środków ostrożności, to jednak następnie zrealizowała obowiązki, o jakich mowa w art. 42 ustawy o usługach płatniczych, a właściwa reakcja banku na dokonane zgłoszenie, czyli niezwłoczne zablokowanie dostępu do bankowości mobilnej, uniemożliwiłoby przestępcom dokonanie transakcji i zawarcie umowy o limit kredytowy.
Skoro zaś reakcja na dokonane zgłoszenie była spóźniona, należy przyjąć, że pozwany nie zapewnił skutecznych procedur pozwalających na uniemożliwienie korzystania z instrumentu płatniczego po dokonaniu zgłoszenia zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 2, do czego był zobowiązany z mocy art. 43 ust. 1 pkt 5 ustawy.
Nie utraciłem środków z konta, jednak ktoś zaciągnął na mnie kredyt lub pożyczkę
Niestety, z naszego doświadczenia wynika, że często nasi Klienci nie tylko tracą oszczędności swojego życia, ale również pozostają z wielotysięcznym długiem, który (w teorii) muszą spłacać przez kolejne lata wraz z odsetkami. Bardzo często zdarza się bowiem, że oszuści nie tylko kradną środki z rachunków bankowych, ale również zaciągają elektronicznie kredyt lub pożyczkę na dane poszkodowanej osoby.
Czy faktycznie musisz spłacać taki kredyt lub pożyczkę? Co do zasady NIE! To nie Ty zaciągnąłeś te zobowiązanie i to nie Ty otrzymałeś środki z kredytu, zatem nie masz obowiązku dokonywać płatności na rzecz banku. Niemniej, aby uwolnić się od tego zobowiązania niezbędne jest szczegółowe przeanalizowanie konkretnej sprawy przez doświadczonego prawnika i podjęcie przemyślanych kroków prawnych, aby bank nie domagał się od Ciebie spłaty tego zadłużenia.
Każdy może paść ofiarą oszustwa!
Rozwój technologii niesie za sobą również rozwój cyberprzestępczości. Niestety, daje to oszustom coraz to nowsze i bardziej wyszukane narzędzia do wyłudzania od nas naszych pieniędzy. Oszuści doprowadzają do nieautoryzowanych transakcji wykorzystując nasze zaufanie do takich instytucji jak banki, korzystając z technik manipulacji, wzbudzając w nas lęk o nasze zgromadzone środki i wprowadzając nas w dezorientację.
Jeśli padłeś ofiarą oszustwa, to jesteśmy tu po to, aby Ci pomóc.
Opinie klientów, którzy nam zaufali
Nieautoryzowane transakcje płatnicze
Najczęściej zadawane pytania
W jaki sposób działają oszuści dokonujący nieautoryzowanych transakcji?
Oszuści najczęściej zdobywają dane uwierzytelniające użytkowników, takie jak dane karty płatniczej lub loginy i hasła do bankowości, aby dokonać nieautoryzowanych transakcji. Działają poprzez phishing – fałszy we strony płatności, linki do „odbioru środków” wysyłane przez komunikatory oraz telefony podszywające się pod banki, gdzie próbują wyłudzić instalację złośliwego oprogramowania. Często wysyłają też fałszywe SMS-y o rzekomych zaległościach, które przekierowują na strony imitujące pośredników płatności. Wszystkie te metody mają na celu kradzież danych i pieniędzy użytkowników.