Artykuły

POZEW Z BANKU, CO DALEJ ? 

Wróć do listy wpisów

Aktualnie banki masowo pozywają kredytobiorców o zwrot wypłaconego kapitału kredytu, który jest należny. Kredytodawcy pozywają jeszcze również dłużnika m.in. o waloryzację kwoty udostępnionego kapitału kredytu, czy o roszczenia związane z bezpodstawnym wzbogaceniem w związku z korzystaniem przez kredytobiorcę z kapitału kredytu.  Roszczenia inne niż zwrot kapitału są bankom nienależne. 

W związku z powyższym w niniejszym artykule skupimy się na zagadnieniu jakie kroki należy podjąć gdy kredytobiorcę pozywa bank, a w szczególności gdy pozywa o zwrot kapitału, z którego należy się rozliczyć.  

Poniżej przedstawiamy najważniejsze czynności jakie należy podjąć w przypadku otrzymania pozwu ze strony banku: 

  1. Po pierwsze w momencie odebrania pozwu przez kredytobiorcę należy niezwłocznie podjąć kontakt z kancelarią/prawnikiem (najlepiej telefoniczny i mailowy) i przesłać pozew wraz z załącznikami (np. w formie skanu lub zdjęć, lub przesyłki pocztowej), celem przeanalizowania pozwu i podjęcia dalszych czynności w sprawie oraz omówienia warunków prowadzenia sprawy, w tym złożenia odpowiedzi na pozew z banku w terminie wyznaczonym przez sąd (UWAGA –  terminy do złożenia odpowiedzi na pozew banku są różnie wskazywane przez sądy, najkrótsze z nich to 7 dni, a najdłuższe z nich to 30 dni, miesiąc – 2 miesiące); 
  1. Kolejnym etapem jest zweryfikowanie przez kancelarię czy kredytobiorca dostał od banku wezwanie do zapłaty, które może przyjść w każdej chwili (nawet w trakcie procesu, lub po zakończeniu procesu z bankiem lub przed wytoczeniem powództwa – dot. sytuacji gdy to kredytobiorca pozywa bank) przed wytoczeniem powództwa ze strony banku i kiedy je odebrał, a nawet czy w ogóle je odebrał, czy dotarło takie pismo do kredytobiorcy (co jest bardzo ważne z uwagi na to, że od momentu odebrania ww. pisma biegnie termin wskazany przez bank do zaspokojenia jego roszczenia) oraz czy kredytobiorca przesłał ww. dokument niezwłocznie do kancelarii, która podjęła odpowiednie kroki związane z takim pismem – to jest m.in. skierowała jak najszybciej swoje wezwanie do zapłaty do banku w imieniu kredytobiorcy i złożyła w terminie wynikającym z wezwania do zapłaty oświadczenie o potrąceniu również  w imieniu kredytobiorcy, które jest równoznaczne z zapłatą. Ewentualnie należy również przesłać do kancelarii dalsze potwierdzenia spłat celem uaktualnienia historii kredytu, aby kancelaria mogła opierać się na jak najaktualniejszych danych; 
  1. W przypadku braku wezwania do zapłaty z banku lub oświadczenia o potrąceniu kancelaria jak najszybciej sporządza powyższe pisma celem rozliczenia się z bankiem i załączeniem ich do odpowiedzi na pozew z powództwa banku. 
  1. Kolejnym etapem jest sporządzenie odpowiedzi na pozew w terminie wskazanym przez sąd i dalsze prowadzenie sprawy. 

W zakresie pkt. 3 i oświadczenia o potrąceniu, a co za tym idzie rozliczenia się z bankiem, może zdarzyć się tak, że kredytobiorca będzie musiał bankowi zwrócić jakąś kwotę kapitału. Może się tak zdarzyć w sytuacji, gdy kredytobiorca spłaca jeszcze kredyt i nie spłacił kapitału kredytu, czyli nie ma tzw. nadpłaty, ewentualnie w przypadku gdy bank wypłacił kredytobiorcy pieniądze na podstawie prawomocnego wyroku lub w związku z oddaniem przez bank kredytobiorcy jakieś kwoty, które w takiej sytuacji nie mogą być brane pod uwagę w oświadczeniu o potrąceniu, ponieważ są traktowane jako zapłata ze strony banku, a z pozostałych spłat rat kredytu może nie starczyć na rozliczenie się z bankiem. Nie dotyczy to kredytobiorców, którzy już spłacili kredyt lub nadpłacili kapitał.  

W tym miejscu należy nadmienić, że w oświadczeniu o potrąceniu naliczane są należności główne, w postaci m.in. raty kapitałowo odsetkowych oraz odsetki od należności głównej od dnia ich wymagalności, co wiąże się z wysłaniem do banku wezwania do zapłaty w imieniu kredytobiorcy i postawienia wierzytelności pieniężnej kredytobiorcy w stan wymagalności. Bardzo często to właśnie odsetki pozwalają na rozliczenie się kredytobiorcy z kwoty udostępnionego kapitału przez bank, nawet w sytuacji gdy kredytobiorca nie nadpłacił kapitału.  

Poruszyć należy również kwestię braku rozliczenia się kredytobiorcy z bankiem z tytułu wypłaconego kapitału co będzie skutkowało tym, że od kwoty żądanej przez bank do zwrotu od kredytobiorcy dalej będą naliczane odsetki i łącznie suma do zwrotu na rzecz banku będzie jeszcze większa niż pierwotnie bank żądał. Ponadto jeżeli nie podejmie się ww. kroków będzie to skutkować przegraniem sprawy i narażeniem się na koszty procesu na które składają się opłata od pozwu plus wynagrodzenie pełnomocnika, które mogą być wysokie i zależą przede wszystkim od wartości przedmiotu sprawy i zaskarżenia (patrz art. 13 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 28.07.2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych, m.in. §2 Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie opłat za czynności adwokackie, m.in. §2 Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie opłat za czynności radców prawnych). 

Reasumując szybki kontakt z prawnikiem/kancelarią w sytuacji bycia pozwanym przez bank bardzo ważny jest kontakt z prawnikiem oraz podjęcie czynności dot. zwrotu kapitału, w tym. m.in. złożenie oświadczenia o potrąceniu.  

Zapraszamy do dokonania darmowej analizy swojej umowy kredytowej. Wyślij umowę pod adres: kontakt@pogotowiebankowe.pl lub zadzwoń +48 91 817 18 88